Dronen, av typen eHang 216, er eid Steinar Bjugn fra Sandnes, opprinnelig fra Bø i Vesterålen. I dag pakket han ut dronen sammen med sønnen Mikael Bjugn i foajeen til Norsk olje og gass' kontorer i Vassbotnen på Forus.
- Min far har alltid vært innovativ og nytenkende, sier sønnen Mikael mens han monterer rotorbladene på dronen.
Faren Steinar har jobbet i BP Norge i 30 år (nå Aker BP) og har etter eget utsagn alltid vært opptatt av nye transportmåter. Nå går det mye i elbiler og droner i alle størrelser.
- Nå skal vi gå stegene i Norge og få etablert en praksis på hvordan transport skal skje med droner. Vi kjører derfor en godkjenningsprosess med luftfartsmyndighetene og håper at vi frempå vårparten kan fly regulære oppdrag, sier Steinar Bjugn.
Store muligheter
Bjugn mener det ligger store muligheter fremover innen dronetransport.
- I dag er det mye trafikk fra havner og ut til båter på reden og ut til plattformene i havet. Det er et stort behov for å få transportert ut gods, og ved bruk av drone kan det skapes en mer effektiv flyt, sier han.
Det er et stykke norsk luftfartshistorie som nå står i foajeen hos Norsk olje og gass. Dronen er den eneste av sitt slag i Vesten, og det er aller første gang den vises frem i Norge.
Steinar Bjugn og sønnen Mikael er invitert av Norsk olje og gass' Aviation Forum, et nettverk som ser på flysikkerhet og helikopterrelaterte saker i næringen. Forumet ønsker å se på den nye teknologien og mulighetene for bruk på norsk sokkel.
Klikk her for å se dronetypen fly (YouTube)
eHang 216
Vekt: 280 kg + rundt 120 kg batteri
Hastighet: 130 km/t
Flytid: 35-40 minutter, avhengig av last og temperatur
Pris: 3 millioner kroner