Flere kartlegginger har vist at typiske støynivåer i cockpiten til de mest populære helikoptertypene ligger på 90 – 95 dBA. Faktorer som påvirker støynivået i cockpit, er blant annet driftsituasjon, plassering (høyre/venstre) og innstillingene på ventilasjonsanlegg.
I tillegg til at det A-veide støynivået er høyt, har man også et vesentlig bidrag i det lavfrekvente området (bassen). Dette kan gi utfordringer med å finne hørselvern som gir tilstrekkelig demping.
Flere ulike typer hørselvern har vært testet og brukt. Noen av øreklokkene er utstyrt med aktiv støyreduksjon (ANR), som vesentlig reduserer det lavfrekvente innholdet i støyen sammenlignet med passive øreklokker.
I tillegg til støyeksponeringen man blir utsatt for innenfor hørselvernet, er også internkommunikasjon en vesentlig faktor. Det er derfor viktig at man er utstyrt med godt hørselvern som gir så god demping at man ikke må skru volumet på kommunikasjonen unødvendig høyt for å høre det som blir sagt. Ved bruk av dobbelt hørselvern (propp og øreklokker), må det sikres at proppen ikke demper for mye i frekvensområdet for talekommunikasjon.