EC225 var en SAR-maskin, som har samme tekniske spesifikasjon som passasjerutgaven. Innredningen er imidlertid annerledes, noe som til en viss grad påvirker måleresultatene inni helikopteret for denne helikoptertypen.
Støybildet på helidekk kan anses å være sammenlignbart med støybildet på land, med visse forbehold. Nær helikopteret anses imidlertid ulikhetene å være helt ignorerbare, da det her i hovedsak er direktelyd fra de ulike delene av helikopteret.
Videre er refleksjon fra helidekk sammenlignbar med den man har fra asfalt. I større avstander kan det imidlertid være noe forskjeller. Her kan ulikhetene i refleksjonsforhold på bakke sammenlignet med helidekk spille en viss rolle. I tillegg kan man offshore ha refleksjoner fra omkringliggende bygninger, noe det ikke var hverken på Sola eller Flesland.
Det ble målt med detaljert frekvensinformasjon (1/3 oktavbånd). Oppløsningen for rutenettet utenfor helikopteret ble valgt slik at man fanget opp innbyrdes forskjeller mellom målepunktene på inntil ca. 2 dBA.
Størrelsen på rutenettet ble valgt til 32 m x 32 m, som er minst like stort som de største helidekkene offshore.
I tillegg ble lydnivå inni helikopteret målt, både i passasjerkabin og cockpit. Målingene ble utført både med passasjerdør åpen og lukket. På EC 225 ble det også vekselvis målt med døren åpen på høyre og venstre side. Egne målinger ved lasteluker ble også utført.
Bakgrunnsstøy, spesielt fra andre helikoptre som taxer / parkerer i nærheten, flytrafikk m.m. ble minimert ved at helikopterene ble parkert i utkanten av flyplassene.
Totalt ble det målt i 110 – 120 målepunkter utvendig og 20 målepunkter innvendig per helikoptertype.
EC 225 ble også målt med funksjonen for 3 % redusert rotorturtall aktivert.