Om beregningene
For passasjerer er det foretatt beregninger for et eksempel på en tur fra land til installasjonen. Det er foretatt separate beregninger for S-92 og EC225.
Det er videre lagt til grunn 12 dB feltdemping av enkelt hørselvern for hele turen. Tidligere beregninger ifm. helikoptertransport har delvis lagt til grunn feltmålte dempeverdier med usikkerhet (se rapport Norsk olje og gass/Sinus rapport 548900-2-R01). Det ble da konkludert med at utrente brukere kan risikere til dels svært lave dempeverdier med bare bruk av propper. Dette kan igjen medføre at helikopterturen kan bidra vesentlig til den totale støyeksponeringen for en arbeidsdag.
Det kan nå regnes med 12 dB feltdemping av ørepropper ut fra følgende forutsetninger:
- Bedre utvalg av ørepropper på heliport enn tidligere
- Opplæringsvideo på heliport
Målsettingen for beregningene er at passasjerene ikke bør ha bidrag til støyeksponeringen for en arbeidsdag fra helikopterturen som overstiger LEX,12h = 70 dB.
Merk at de to eksempelberegningene har ulike forutsetninger. Beregningen med EC225 inkluderer en mellomlanding, mens det gjør ikke den for S-92. Beregningene kan dermed ikke brukes for å sammenligne støyeksponering fra de to helikoptertypene direkte.
Resultater
Nedenfor gjengis beregningsresultatene. For forklaring til størrelsene som blir brukt, se her (lenke til Målestørrelser.)
Eksempelberegning – flight fra land - S-92
|
Lex, A,12h |
U |
Lex,95% |
Flight fra land – S-92 |
69,9 dB |
1,5 dB |
71,4 dB |
Eksempelberegning – shuttle – EC225
|
Lex, A, 12h |
U |
Lex,95% |
Flight fra land – EC225 |
73,5 dB |
1,9 dB |
75,4 dB |
Kommentarer i forhold til tidligere beregninger
Beregningene viser at ved å anta 12 dB demping for ørepropper, reduseres beregnet støyeksponering med anslagsvis 3 – 4 dB for de vurderte situasjonene. Dette sammenlignet med beregningene som ble utført ifm. hette på / hette av-diskusjonen i 2009/2010. Se Norsk olje og gass/Sinus rapport 548900-2-R01).
Reduksjonen i støyeksponering fås i første rekke på grunn av at man kan regne med sikrere dempeverdier ved av- og påstigning på helidekk.
Beregningene viser videre at man med disse forutsetningene er nærmere det å tilfredsstille målsettingen om at bidraget til støyeksponering fra helikopterturen ikke bør være høyere enn 70 dB.