Om beregningene
For helidekkpersonell er det foretatt eksempelberegninger for å se omtrent hvor mange hendelser (helikoptermottak) man kan håndtere per dag, forutsatt dempeverdier iht. Norsk olje og gass retningslinje 114 Rev2 (se kap. 5, Dempingseffekt av hørselvern).
Beregningene er utført både for S-92 og EC225.
Resultater
Nedenfor gis et anslag over antall helikoptermottak helidekkpersonellet kan utføre i løpet av et skift. Målsettingen er at man ikke skal overstige en støyeksponering for et tolvtimers skift på 83 dB. Beregningene er utført med bakgrunn i typiske oppholdstider på helidekk og de detaljerte målingene av støynivå rundt helikoptret.
For enkelhets skyld gjengis resultater for to typiske tilfeller: Shuttlemottak (ca. 5 minutters opphold på helidekk) og flight fra land (ca. 15 minutters opphold).
Eksempelberegning for antall helikoptermottak – S-92
|
HLO |
Brannvakt |
Helivakt |
Flight fra land – ca. 15 min |
7 – 8 |
2 – 3 |
1 – 2 |
Demping av hørselvern |
20 dBA* |
20 dBA* |
20 dBA* |
* Forutsatt dobbelt hørselvern, lavfrekvent frekvensfordeling, individuell opplæring
Eksempelberegning for antall helikoptermottak – EC225
|
HLO |
Brannvakt |
Helivakt |
Shuttle – ca. 5 min |
12 – 15 |
6 – 8 |
4 – 6 |
Flight fra land – ca. 15 min |
4 – 5 |
2 – 3 |
1 – 2 |
Demping av hørselvern |
20 dBA* |
20 dBA* |
20 dBA* |
* Forutsatt dobbelt hørselvern, lavfrekvent frekvensfordeling, individuell opplæring
Merk at beregningene må anses som illustrasjoner basert på konkrekte eksempler på bevegelsesmønstre på helidekk. Antall helikoptermottak man kan håndtere, vil være sterkt avhengig av personellets bevegelsesmønster på helidekk. Dersom man kan dokumentere høyere feltdemping av hørselvernet enn det som er antatt ovenfor, kan antallet helikoptermottak bli større.