Flere rotorblader
Bakgrunn
Det finnes eksempler på at flere rotorblader kan gi lavere støynivå til omgivelsene. Det er imidlertid også argumenter mot at dette er et effektivt tiltak. Eksempelvis har Super Puma EC 225 fem rotorblader, mens forgjengerne hadde fire. Støynivået har steget betraktelig selv om antall rotorblader har økt. I tilfellet med EC 225 kan dette forklares med at man har et forholdsvis høyfrekvent lydbilde, der bidraget fra rotorene (når helikoptret står på bakken) er relativt lite.
Utfordringen med S-92 har imidlertid vært lavfrekvent støy, spesielt ved take-off og landing offshore og ved overflyvning på land. I slike tilfeller har rotoren større innvirkning på det samlede støynivået og man kunne dermed hatt større utbytte av å øke antall rotorblader.
Anbefaling
- Det anbefales at flere rotorblader vurderes dersom støyutredninger viser at dette tiltaket kan redusere støynivået inni og utenfor helikoptret.
Vurdere andre helikoptertyper
Bakgrunn
Per i dag brukes hovedsakelig S-92 og EC225 til offshore passasjertransport. I tillegg benyttes EC225 som SAR redningshelikopter. Det planlegges også brukt som shuttlehelikopter mellom enkelte installasjoner i fremtiden.
I overskuelig fremtid vil det være disse helikopterne man vil forholde seg til. Disse helikoptrene har en god kombinasjon av sikkerhetsutstyr, passasjer- og bagasjekapasitet, rekkevidde og pålitelighet.
Tendensen er imidlertid at nye helikoptre støyer mer enn gamle. Dette skal i følge produsentene skyldes at det stilles stadig større krav til de nevnte egenskapene.
Det er etter hvert blitt satt større fokus på støy fra helikopter, spesielt etter problematikken med lavfrekvent støy og vibrasjoner fra S-92 og lokalt spesielt høye støynivåer utenfor EC225. Når det i fremtiden skal vurderes nye helikoptertyper, er det viktig at støy får en høyere prioritet. Dette begrunnes med at spesielt helidekkpersonell, men også SAR personell og passasjerer nå utsettes for hørselskadelige støynivåer.
En utfordring i forbindelse med støy fra helikoptre er at man har forholdsvis lite plass å gå på sammenlignet med eksempelvis passasjerfly. På et passasjerfly kan man for eksempel installere mer stillegående turbofan-jetmotorer, mens dette på et helikopter er umulig.
På EC225 er det trolig motor og girkasse som avgir mest lyd, i tillegg til eksosutløp. Grunndesignet på EC225 er likt det til forrige generasjon. Kravene til sikkerhetsutstyr, ytelse og rekkevidde har økt. Dette stiller større krav til maskinens enkeltkomponenter, som må ”tunes” mer for å gi tilfredsstillende resultat.
Ved design av nye helikopter kan man imidlertid i større grad vurdere støy allerede på skissestadiet.
Dersom nok fokus settes på støynivå ved anskaffelse av nye helikoptre i fremtiden, kan man forhåpentligvis forvente at EC225 markerer en historisk "topp" i støynivå.
Anbefaling
Dagens helikoptertyper kan av støymessige hensyn ikke anbefales i fremtiden på grunn av de dokumentert svært høye støynivåene. Støy må vektlegges mer enn tidligere ved anskaffelse av nye helikoptre.