Hopp til innhold

Det kan se ut som du har skrudd av JavaScript i nettleseren din. Vi har prøvd å tilpasse siden for bruk uten JavaScript, men det vil dessverre resultere i noe redusert funksjonalitet

Tekniske tiltak - eksisterende helikoptere

Bytte av inngangsdør (EC225)

Bakgrunn
På EC225 er det mulig å ha inngangsdør på begge sider av helikoptret (gjelder passasjerutgaven). I dag benyttes venstre dør. De detaljerte målingene har vist at det er noe forskjell i støynivå på høyre og venstre side av helikoptret. I dag benyttes døren på den siden hvor det er høyest støynivå, opptil 121 dBA.

Ved beregning av støyeksponering (se Grenseverdier for støy) LEX,12h, tar man hensyn til støynivå og oppholdstid. Jo lenger oppholdstid i et område, jo høyere støyeksponering. Eksempelvis kan man vise at ved opphold i støynivå på 120 dBA, er grensen for dagsdosen på 83 dBA overskredet i løpet av ca. ti sekunder. Det er derfor avgjørende å redusere oppholdstiden, men også støynivået, så mye som mulig.

I flere av helikopterne er det mulig å endre inngangsside. Dette krever en omorganisering av setekonfigurasjonen, men er fullt mulig å gjennomføre.

Anbefaling

  • Gruppen anbefaler å endre inngangsside fra venstre til høyre side på EC 225 i de maskinene der dette er praktisk mulig.

 

Bedre isolasjon av kabin

Bakgrunn
Aktuelt og anbefalt krav til støynivå inni helikopter er 85 dBA. Målinger har vist at typiske støynivå inni helikopter er rundt 90 dBA, med noe variasjon avhengig av driftsfase (taxing, take-off, cruise og landing) og måleposisjon inni helikoptret. Det anses å være realistisk å redusere gjennomsnittlig støynivå inni helikopter ned til ca. 87 dBA med dagens teknologi. Dette kan oppnås med mer effektive dempematerialer innvendig. Slikt kan også installeres på eksisterende helikoptre. Det medfører imidlertid høyere vekt som igjen går på bekostning av noe redusert lastekapasitet.

Anbefaling

  • Det anbefales mer effektive dempematerialer i begge helikoptertyper for å redusere støyeksponeringen for passasjerer og piloter. En reduksjon i støynivå fra 90 dBA til 87 dBA betyr en halvering i støyeksponeringsbidraget fra selve helikopterturen.

85 dBA bør beholdes som grenseverdi for bruk ved anskaffelse av nye helikoptre.