Bakgrunn
Målinger har vist at støy utenfor helikoptret bidrar til den daglige støyeksponeringen for helikopterpassasjerene. I tillegg er bakkepersonell på land utsatt for denne støyen.
I den senere tid har det blitt innført nye prosedyrer på heliportene. Praksis er nå at helikoptret skal starte opp først når passasjerer har gått om bord. Man skal også vente med å slippe av passasjerer på vei inn til land til helikoptret er stengt ned.
Det vil imidlertid fremdeles være en utfordring med støy fra helikoptre som taxer og parkerer i nærheten. Støy fra hjelpemaskineri (APU – ”Auxiliary Power Unit”) kan også gi støybidrag, spesielt i noen retninger rundt helikoptret. Det er derfor fremdeles viktig å benytte godt hørselvern til og fra helikoptret selv om dette ikke er drift, for å beskytte seg mot annen støy på flyplassen.
Anbefaling
- Nedstenging av helikopter når passasjerer går til og fra heliport er et tiltak som reduserer støyeksponeringen. Det anbefales at denne praksisen benyttes på alle heliporter som håndterer offshore passasjerhelikoptre.