Åpning og lukking av kabindør
Bakgrunn
Støynivået i kabinen øker markant når kabindøren åpnes, sammenlignet med når døren er lukket. (Lenke til måleresultater). Dette bidrar til økt støyeksponering for passasjerer. Ved bagasjehåndtering, når passasjerene venter på å få gå av helikoptret etter landing, og etter at passasjerene har gått ombord før take-off, må det reelle behovet for å holde døren oppe vurderes og avklares.
Anbefaling
- Gruppen anbefaler at prosedyrer for åpning og lukking av inngangsdør endres slik at man vektlegger kortest mulig åpningstid. Man skal vente så lenge som mulig med å åpne døren til passasjerene skal gå av helikoptret etter landing.
- Døren må lukkes så snart som mulig etter at passasjerene har gått ombord i helikoptret før take-off. I tiden mellom passasjerenes entring av helikoptret frem til helivakt foretar inspeksjon av passasjerene før take-off, bør døren holdes lukket.
Samlet sett vil disse tiltakene redusere støyeksponeringen for ventende passasjerer inni helikoptret. Spesielt gjelder dette de som bruker de mest utsatte passasjersetene nærmest døren.
Støynivået i cockpit kan også reduseres noe med dette tiltaket. Målingene som har blitt utført i dette prosjektet, har imidlertid vist uventet liten variasjon i støynivå i cockpit avhengig av dørens posisjon.
Venting / opphold ved påstigning
Bakgrunn
Når passasjerene venter på helikoptret offshore, kan dette skje eksempelvis i resepsjonen, utenfor resepsjon eller på angitte uteområder. I noen tilfeller er det praktisk utfordrende å få til gode ventearealer innendørs, blant annet på grunn av begrenset plass. Da vil det være naturlig å vente utendørs. Ved uheldig plassering av ventested kan man utsette passasjerene for unødvendig støyeksponering.
Anbefaling
- Det må legges til rette for faste oppholdssteder enten innendørs eller i skjermet posisjon for passasjerer som venter på helikopter med begrenset støynivå, mens helikoptret står på helidekk.
Spesielt aktuelt er dette ved prosjektering av nye plattformer, men også på eksisterende installasjoner bør det være mulig å begrense støynivået i ventetiden.
Et annet viktig tiltak for å redusere støyeksponeringen ved påstigning er at man sender passasjerene i puljer inn i helikoptret for å redusere ventetid oppe på helidekk.
Støysonekart i helidekkmanualen
Bakgrunn
HLO sin plassering på helidekk er tidvis ganske fast, mens helivakt og brannvakt har et mer varierende bevegelsesmønster. Bevegelsesmønsteret og tidsrommene kan variere en del fra installasjon til installasjon, alt etter mannskapene man har tilgjengelig samt måten bagasje og cargo håndteres på.
De nye, detaljerte støykartene over helidekk (Lenke til støysonekart) er et verktøy for å øke bevisstgjøringen til helidekkpersonell med tanke på støyeksponering. Spesielt ”brukerversjonene” av støykartene (Lenke til støysonekart) kan gjøre det enklere å planlegge hvor man kan bevege seg for å unngå de høyeste støynivåene innenfor praktiske begrensninger for operasjonen forøvrig. Dette kan i sin tur bidra til en reduksjon i støyeksponeringen.
Ved aktiv bruk av støysonekartene kan man også plassere bagasje utenfor de mest støyutsatte områdene, slik at både helidekkpersonell og passasjerer oppholder seg her i minst mulig grad.
Anbefaling
- Detaljerte støysonekart legges inn i helidekkmanualen som del av planleggingsverktøyet slik at bevegelsesmønster på helidekk kan optimaliseres med tanke på lavest mulig støyeksponering. Dette gjelder bevegelsene til både helidekkpersonell og passasjerer.
Nedstenging av helikopter på helidekk
Bakgrunn
Beregninger har vist at av- og påstigning offshore bidrar vesentlig til støyeksponeringen til passasjerene. Viktigst er imidlertid at stadig mer støyende helikoptre og økt trafikk medfører vesentlig høyere støyeksponering for helidekkpersonell.
Et tiltak for å redusere denne støyeksponeringen, kan være å stanse helikoptret under ventetiden på helidekk. Dette medfører at man kunne iverksatt bagasje- og passasjerhåndtering etter at helikoptret var slått av.
Et annet alternativ kan være å vurdere å sette helikopter i ”Idle”-modus, dvs. å redusere motor- og rotorturtallet.
Nærmere beregninger og vurderinger av effekten av disse tiltakene er ikke utført i dette prosjektet. I en vurdering for helidekkpersonellet, som vil være den gruppen som mest vil ha glede av tiltaket, vil støy ved landing og take-off, samt hvor lenge man kan la helikoptret stå i ro, være avgjørende for hvor stor reduksjon man eventuelt kan få i støyeksponeringen.
Anbefaling
- Det anbefales å utrede mulighetene for å stoppe helikoptret eller innføre redusert motorbelastning på helidekk for å redusere støyeksponeringen for helidekkpersonell og passasjerer.