PÅ BESØK: Georg Tumyr, lærer John-Erik Sivertsen, Johannes Norenes, Sanna Thoresen og Elisabeth Ringås hos Schlumberger i Cambridge. Foto: Evelyn Blom-Dahl, Norsk olje og gass
Av Øyvind Knoph Askeland, informasjonssjef
Fire elever fra St. Olav videregående skole i Stavanger, dannet det suverene vinnerlaget i PetroChallenge 2016. Med seieren sikret Elisabeth Ringås, Johannes Norenes, Sanna Thorsen og Georg Tumyr seg en tur til Cambridge og besøk hos et av verdens største oljeserviceselskap.
– Fremover er det ekstra viktig å satse på kompetanse. Vi trenger gode realister og teknologer for å forme og utvikle fremtidens løsninger. PetroChallenge er en del av Norsk olje og gass langsiktige arbeid for å gi elever kunnskap og innsikt i industrien, og for å vise anvendelsen av realfag i praksis, sier kompetanserådgiver Evelyn Blom-Dahl.
Stor interesse
St. Olav videregående skole hadde med til sammen 280 elever i PetroChallenge i 2016. Blom-Dahl mener spillet gir et realistisk bilde på prosessen fra leting til funn av olje og gass.
– Datasimuleringsspillet gir en reell erfaring i hva det vil si å jobbe i olje- og gassindustrien. Elevene får prøve ut ulike oppgaver som skal løses, se hva som kreves av faglig kunnskap i letefasen og hva som skal til for å finne og bore etter olje og gass, sier hun.
Les også: – Trenger kloke hoder mer enn noen gang
Fikk lære mer
Det ligger mye teknologi og ingeniørkunst bak hvert hvert eneste ledd i oljevirksomheten, fra leting til produksjon.
Visepresident for forskning i Schlumberger, Simon Bittelston, tok imot elevene fra Stavanger i Cambridge. Bittelson ga dem en innføring i oljeletingens første fase: Seismikk.
I tillegg sto innføring i drilling, kjemi og fluidmekanikk også på programmet.
– Det var veldig kjekt og lærerikt å se hvordan oljeutvinningsprosessen fungerer. Det var også veldig interessant å se prosjektene Schlumberger jobber med, og forskningsmetodene deres, sier St. Olav-elev Georg Tumyr til Norsk olje og gass.